joi, 27 ianuarie 2011

”Legea anvelopelor” – aplicabilă doar parțial și vulnerabilă în instanță

Anvelopele de iarnă nu sunt chiar atât de obligatorii pentru automobile, în ciuda faptului că ordonanţa guvernamentală care introduce noile prevederi a fost astfel prezentată de către ministrul Transporturilor, Anaca Boagiu, într-o conferinţă de presă. Şeful Poliţiei Rutiere din România, comisarul-şef Lucian Diniţă, susţine într-o declaraţie exclusivă pentru CursDeGuvernare.ro că noile modificări şi amenzi vor fi aplicate de iarna viitoare doar în cazul în care o maşină este surprinsă circulând fără cauciucuri de iarnă pe un drum acoperit cu zăpadă, gheaţă sau polei.

Ordonanţa privind obligativitatea anvelopelor de iarnă este ultima din categoria legilor negociabile adoptate de Guvern, întrucât prevederile sale lasă loc pentru interpretări. În acest caz nu este exclus ca ambiguitatea să fi fost intenţionată astfel ca şoferii din sudul ţării - acolo unde vremea pe timpul iernii este mult mai blândă decât în zona de nord sau cea montană, unde iarna se instalează devreme şi durează mai bine de patru luni -, să poată alege dacă îşi montează cauciucuri de iarnă sau nu.

Aşa cum sunt construite cele două articole care introduc modificările în ordonanţa guvernamentală, obligativitatea anvelopelor de iarnă poate fi considerată parţială în zona de sud a ţării şi mai ales în Bucureşti, oraşul cu peste 1,5 milioane de maşini înmatriculate oficial, fără a le pune la socoteală şi pe cele înregistrate în Ilfov.

Cele două articole care vorbesc despre obligativitatea anvelopelor de iarnă conţin formularea: "pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei”. Ori în Bucureşti şi în zona de sud a ţării prima zăpadă serioasă vine, de regulă, în luna decembrie, iar oraşul nu este acoperit de zăpadă mai mult de o săptămână, două având în vedere clima destul de blândă, cu temperaturi situate în bună parte peste limita îngheţului. Statisticile arată că în Bucureşti în perioada noiembrie - februarie sunt în medie trei, patru valuri de căderi masive de zăpadă, care nu persistă mai mult de o săptămână. În plus, intervenţia maşinilor de deszăpezire fac ca străzile din Bucureşti să nu fie acoperite cu zăpadă mai mult de două, trei zile.

Comisarul-şef Lucian Diniţă, șeful Poliției Rutiere spune că ordonanța nu obligă la echiparea mașinilor cu cauciucuri de iarnă. ”E vorba de tehnică legislativă aici. Dacă se spunea că este obligatoriu de la 1 noiembrie la 1 martie fără alte precizări atunci era obligatoriu, fără loc de interpretare. Dar nu spune nimeni că trebuie să ai aceste anvelope dacă afară nu e zăpadă, gheaţă sau polei. Noile prevederi sunt valabile de la 1 noiembrie la 1 martie doar pe drumurile acoperite pe zăpadă, gheaţă sau polei” – spune șeful Poliției Rutiere, care precizează că, atâta vreme cât nu sunt întrunite condițiile de zăpadă, gheață sau polei, nici nu se pune problema de amenzi pentru lipsa cauciucurilor de iarnă.

Citiţi continuarea articolului şi conţinutul celor două articole din Ordonanţa de Guvern pe CursDeGuvernare.ro

4 comentarii:

  1. Cu cat te apropii de sfarsitul anului pentru a achizitiona anvelope cu atat pretul se va mari si vor fi mai greu de gasit. In plus anvelopa n-o achizitionezi doar pentru o iarna. Eu cred ca cei din Sud se vor "parli" mai tare pentru ca vor amana mai mult achizitionarea de anvelope.

    RăspundețiȘtergere
  2. nu e vorba doar de zapada sau polei, ci si de temperaturi sub 7 grade, de la care cauciucul de vara nu mai e fabricat corespunzator sa reziste. inghetul e foarte frecvent chiar si fara zapada si pneurile or sa se degradeze.

    RăspundețiȘtergere
  3. E vorba pana la urma de sanatatea ta pe care o pui in pericol...

    RăspundețiȘtergere
  4. Practic e vorba de siguranta ca practic nu poti sa faci viroza sau gripa de la cauciucuri de vara .

    RăspundețiȘtergere