Pe Zoso îl ştie tot net-ul românesc. Succesul de care se bucură blogul lui de ani buni nu trebuie detaliat. Mulţi bloggeri s-au gudurat pe lângă el sperând să îi bage în blogroll, alţii i-au trimis semne de prietenie constante şi nemăsurate, sperând în secret acelaşi lucru, alţii l-au trecut pe lista "persona non grata" doar pentru că nu a percutat la mesajele lor, timp în care traficul şi popularitatea în mediul virtual îi creşteau impresionant.
Zilele trecute, Zoso a predat o foarte bună lecţie despre cât de uşor pot fi manipulate mulţimile, dar şi despre cât de uşor pot pica în capcană unii jurnalişti/bloggeri. Şi nu în ultimul rând, despre cât de bine poate fi folosit mediul de informare on-line pentru răspândirea zvonurilor, dezinformărilor, informaţiilor false. Plecarea unui grup de jurnalişti şi formatori de opinie în Noua Zeelandă într-un info trip plătit de Roşia Montana Gold Corporation a stârnit o dezbatere îndreptăţită despre felul în care se aplică deontologia profesională în şubrezita presă românească. Pe fondul aprinselor discuţii, Zoso a scris pe blogul său o mică notă prin care anunţa că pleacă în Noua Zeelandă.
Ce a ieşit merită discutat/analizat pentru că este un caz-şcoală, de predat studenţilor de la jurnalism şi comunicare. Pentru ceilalţi, ziarişti cu diplomă, este doar o lecţie.
"mâine dimineaţă plec în noua zeelandă. am lăsat nişte articole spre publicare şi aprob comentariile când pot. be nice". Aşa a început povestea de pe blogul lui Zoso. Comentariile la articol au început să curgă, iar printre cititorii săi s-au aflat şi unii care l-au întrebat: "RMGC?", "da", răspunde bloggerul. Alţi cititori i-au lăsat la comentarii link-uri către articolele apărute deja în presă despre discutabila călătorie sau l-au acuzat că s-ar fi lăsat şpăguit/cumpărat de controversata companie care vrea să scoată aur din munţii noştri cu ajutorul cianurilor.
În următoarele două zile postările pe blog au fost puţine, comentariile aprobate apăreau tot mai rar, iar informaţia că Zoso a plecat şi el în Noua Zeelandă a început să se rostogolească pe internet. Când o parte a bloggerilor erau deja inflamaţi despre faptul că Zoso s-a alăturat şi el grupului în Noua Zeelandă, comentariile de la postarea sa despre călătorie au fost şterse, ceea ce a întărit convingerea unora că Zoso este în NZ, ba mai mult, şi-au spus, văzând avalanşa de critici la adresa participanţilor, a ras comentariile de pe faţa blogului său.
Sinceră să fiu, m-am întrebat şi eu pentru o secundă ce caută Zoso în acel info trip. Mă şi gândeam la privirile curioase pe care i le va arunca Hurezeanu, la miştourile la care îl va lua Tatulici şi la condescendenţa pe care i-o va arăta Floriana Jucan. Între timp, pe forumuri profesionale, bloguri sau chiar într-o revistă a apărut informaţia că "Zoso a plecat spre NZ cu o a doua tură de jurnalişti". Discuţiile s-au încins, micul blogger, cel care era reprezentantul mulţimii care vrea verticalitate nu mai era micul blogger, trecuse în categoria greilor lângă Buşcu, Hurezeanu, Tatulici, I.T. Morar.
După trei zile în care informaţia a fost întoarsă pe toate părţile, moralitatea şi credibilitatea acestuia au fost puse la zid, iar unii jurnalişti şi bloggeri au fost acuzaţi de alţi jurnalişti şi bloggeri că nu scriu despre prezenţa lui Zoso în NZ doar pentru că speră încă la prietenia de care vorbeam mai sus, a venit şi postarea prin care acesta spune nu numai că nu a fost în NZ, ci şi explică esenţa gestului său: "am vrut să arăt că presa funcţionează în continuare pe zvonuri neverificate".
De ce este această poveste un caz-şcoală? Păi să analizăm pe rând.
1. Arată cât de uşor pot fi manipulate mulţimile. Arunci o informaţie pe piaţă, îi dai parfum de credibilitate, îmbini jumătăţile de adevăr (excursia unor jurnalişti în NZ pe banii unei companii miniere) cu minciuni (prezenţa lui Zoso în grup) şi ai manipularea creată. Nimeni nu şi-a pus problema de ce nu ar fi şi Zoso acolo. Are trafic foarte bun pe site-ul lui, este celebru printre bloggeri, iar cum interenetul este un mediu necontrolabil, opinia lui exprimată on-line ar fi utilă unora ca cei de la RMGC.
2. Arată că pe internet pot fi publicate informaţii neverificate, iar aici mă refer punctual la cei care au publicat informaţia că Zoso e în NZ. Cum să fie neverificată informaţia în acest caz din moment ce omul a scris cu mâna lui pe blogul lui că pleacă în NZ, veţi spune. Corect, până la un punct. O informaţie scrisă, dacă nu este un document oficial, cu ştampilă şi semnătură, se verifică tocmai pentru a înlătura orice suspiciune că nu este un fals, că cineva nu s-a folosit de identitatea unei alte persoane, sau că, în acest caz, vreun hacker nu i-a spart parola lui Zoso şi a postat în numele lui. Exagerez cu acest ultim exemplu, evident.
3. Arată comoditatea, delăsarea, obişnuinţa unor persoane care activează în presa scrisă sau on-line de a da copy-paste după informaţiile apărute pe bloguri/site-uri fără a face un minim efort de verificare a informaţiilor. ABC-ul presei spune că informaţia se verifică din trei surse. De ce? Tocmai pentru a se înlătura orice suspiciune că este o manipulare, dezinformare sau o informaţie eronată. În acest caz, un telefon sau un mail cred că ar fi fost edificator.
4. Arată că internetul este un mediu necontrolabil, în care pot fi aruncate uşor informaţii false, informaţii care pot ajunge la un număr foarte mare de persoane, de unde pot fi preluate foarte uşor de mediile tradiţionale ale presei şi livrate mai departe ca fiind un adevăr deplin.
Care a fost motivaţia lui Zoso de a "comite" această "ispravă"? "Cred că motivul principal e ca să arăt că presa funcţionează în continuare pe zvonuri neverificate. Cred că hotărârea de a le-o trage unor proşti a fost luată când am citit că RMGC a dat între 10 şi 100.000 € bani de buzunar celor prezenţi la excursie. Informatie care, să îmi fie iertat, eu nu aş fi luat-o de bună nici dacă aş avea confirmarea oamenilor de la RMGC sau a jurnaliştilor prezenţi. În plus, oamenii orbiţi de ură uită să gândească".
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu