vineri, 10 septembrie 2010

De ce a fugit Nicolae Popa din ţară în viziunea lui Vântu: "Nu a vrut să fie victima unor jocuri de interese" - interviu din 2006

Despre influenţa, abilitatatea şi maleficitatea lui Sorin Ovidiu Vîntu s-a scris mult în ultimii zece ani. La fel, şi despre superioritatea sa, expresie a unui orgoliu nemăsurat. În mai 2006, pe vremea când lucram la "Evenimentul zilei", i-am luat un interviului Sorin Ovidiu Vîntu în care l-am întrebat despre anchete, afaceri, politică şi presă, interviu din care emană şi influenţa, şi abilitatatea, şi maleficitatea şi superioritatea mogulului. Senzaţia pe care mi-au lăsat-o atunci răspunsurile sale? Că omul credea că nu poate fi atins de nimic. O primă parte a interviului, în care îl întrebam despre relaţia tensionată pe care deja o avea cu Traian Băsescu, am postat-o ieri pe blog, şi poate fi citită aici.

Despre Fondul Naţional de Investiţii
EVZ: Domnule Vîntu, Ioana Maria Vlas vă consideră răspunzător moral pentru prăbuşirea FNI!
Sorin Ovidiu Vîntu: Când aţi aflat lucrul ăsta?

E.Ş.: Acum trei ani, când a revenit în ţară, iar de atunci repetă acest lucru încontinuu.
S.O.V.: În urma venirii Domiei Sale în ţară, fiecare afirmaţie a Domniei Sale a făcut obiectul a zeci de verificări. Nicio afirmaţie a doamnei nu s-a verificat.

E.Ş.: Ioana Maria Vlas nu s-a referit numai la fapte, ci şi la culpa morală.
S.O.V.: Culpa morală că fac afaceri în România, domnişoară? Că am făcut afaceri în România? Care culpă morală?

E.Ş.: Culpa morală a prăbuşirii unui fond, pe care l-aţi creat şi care până la un moment dat v-a aparţinut.
S.O.V.: Şi vândut cu trei ani înainte de prăbuşirea lui. Care-i culpă morală? În urma cercetărilor făcute timp de cinci ani de armate de procurori şi poliţişti nu mi s-a putut reţine în sarcină absolut nimic. Nici moral şi nici penal. Afirmaţiile unora şi ale altora...Asta e treaba lor.

E.Ş.: Se împlinesc şase ani la prăbuşirea FNI şi aţi reuşit să scăpaţi de acuzaţiiile aduse...
S.O.V.: Am reuşit să îmi dovedesc nevinovăţia. Nu să scap de acuzaţii, ci să-mi dovedesc nevinovăţia. Am rămas aici, nu am fugit precum alţii din ţară. Am luptat împotriva unor desfăşurări incredibile de forţe şi am reuşit să dovedesc că nu sunt vinovat.

E.Ş.: Să înţeleg că nu vă simţiţi vinovat cu nimic?
S.O.V.: Capitalismul din România se construieşte cu capitalişti, domnişoară. Nu poţi avea o societate capitalistă fără capitalişti. Important este în ceea ce-i priveşte pe aceştia respectarea legii. Iar moralitatea lor se reflectă în succesul în afaceri. Acestea sunt unităţi de măsură pentru lumea afacerilor. În momentul în care începi să emiţi judecăţi de valoare sentimentale în privinţa respectării legii rişti ca părerile unor dobitoci să devină argumente.

E.Ş.: Indiferent de întrebările care vi se pun aveţi răspunsuri liniare. Lucrurile pe care le declaraţi acum, şi abia am început interviul, le-am mai auzit sau le-am mai citit în aproape toate interviurile pe care le-aţi dat.
S.O.V.: Şi care ar fi genul de răspuns care v-ar satisface?

Despre Nicolae Popa

E.Ş.: De exemplu, spuneaţi despre dvs.. că nu aţi fugit din ţară. Şi lucrul acesta l-aţi spus de multe ori, însă partenerul dvs.. de afaceri, Nicolae Popa, a făcut-o! Ce ziceţi de asta?
S.O.V.: Perfect corect. Nu a vrut să fie victima unor jocuri de interese.

E.Ş.: Ştiţi unde se află domnul Nicolae Popa?
S.O.V.: Nu, domnişioară. Habar n-am.

E.Ş.: Când aţi vorbit ultima dată cu el?
S.O.V.: Au trecut atât de mulţi ani încât nici nu mai ţin minte.

E.Ş.: Numele domnului Popa se afla pe nişte documente, al dumneavostră...
S.O.V.: Numele domnului Popa nu apărea pe nici un document. Astea sunt invenţii făcute de doi gazetari. Între timp au fost daţi afară. Nu i-am dat eu, i-a dat patronatul firmei unde lucrau. Domnul Nicolae Popa este la fel de nevinovat ca şi mine.

E.Ş.: Atunci de ce a fugit şi de ce se ascunde?
S.O.V.: Păi nu vedeţi că l-au condamnat la 24 de ani de închisoare pentru a face placere presei?

E.Ş.: Adică toate condamnările din dosarul FNI s-au dat pentru a se face presei pe plac?
S.O.V.: Da, cred că anumiţi judecători sunt profesional atât de slabi încât nu au curajul şi nici ştiinţa să ia o decizie corectă.

E.Ş.: Şi credeţi că o fac doar pentru plăcerea presei!
S.O.V.: Da, absolut! Pentru că nu au argumente profesionale să strălucească şi atunci vor să intre astfel în relaţii bune cu presa, dând nişte verdicte absolut idioate. Este opinia mea. Eu nu am încredere în justiţia română absolut deloc. Sunt unii judecători buni, unii proşti, unii care au tăria opiniilor lor, cunoscând meserie, iar alţii, care nu ştiu meserie, nu au altă orientare decât articolele din ziare. Depinde unde ai norocul să cazi. Cazi la un profesionist sau la un dobitoc.

E.Ş.: Şi dumneavostră unde aţi nimerit în condiţiile în care toate verdictele v-au fost favorabile şi mai aveţi un singur dosar, cel al BID?
S.O.V.: Jumate- jumate. În acest dosar e un tânăr judecător care habar n-are ce-i cu el, vai de capul lui, căruia îi e frică să dea o decizie corectă. Acum tergiversează cazul. Ştiţi care este acuza care mi se aduce? Că banii cu care am deschis Banca de Investiţii şi Dezvoltare sunt bani împrumutaţi de la Nicolae Popa şi că nu sunt ai mei. Acuza este că eu am folosit banii, luând un credit intern de la domnul Nicolae Popa, când toată lumea ştia că ăia sunt banii mei. Domnul Popa mi-a fost salariat şi prieten. Şi îmi este prieten. Spun că judecătorul nu are curajul să dea o decizie corectă în acest caz şi tergiversează cazul.

E.Ş.: Tergiversarea vă ajută, pentru că în curând se prescrie fapta de care sunteţi acuzat.
S.O.V.: Nu fapta mă interesează pentru că nu am comis nici o faptă. Mă interesează să demonstrez că nu am comis nici o faptă.

E.Ş.: Culpa morală dispare automat cu câştigarea proceselor?
S.O.V.: Culpa morală indusă de cine, domnişoară? Cine are calitatea şi capacitatea să îmi inducă mie o culpă morală? Dumneavostră? Colegii dumneavostră? Culpă morală indusă de cine? Cine vă dă dreptul, de unde aveţi autoritatea să decideţi dvs.. cine este sau nu culpabil moral? De ce umblăm cu generalităţi şi ambiguităţi? În baza căror atribute? A căror atribuţiuni? Culpă morală că ce?

E.Ş.: Există mai mulţi foşti investitori la FNI care arată spre dumneavostră?
S.O.V.: Care au fost direcţionaţi către mine, domnişoară. Şi chiar de unele instituţii ale statului care aveau tot interesul să-şi degajeze răspunderea din această mare escrocherie. Citiţi raportul parlamentului României din anul 2000. Parlamentului României a făcut o comisie de anchetă care a stabilit clar, din punct de vedere moral, nu penal, vinovăţiile. Veţi vedea cine a avut interes să se ascundă în spatele meu.

E.Ş.: Cine a avut acest interes?
S.O.V.: Citiţi acel raport.

E.Ş.: De ce nu o spuneţi dvs..?
S.O.V.: Nu îmi mai amintesc. A fost un raport foarte lung. Instituţiile statului au fost nominalizate de Parlamentul României în anul 2000.

Despre afaceri şi Octavian Ţurcan
E.Ş.: Ce alte afaceri mai aveţi la ora aceasta în România, în afară de cele din zona media?
S.O.V.: În ciuda alegaţiilor dvs., atât. Pentru moment. S-ar putea să mă decid, dacă intrăm în Uniunea Europeană, să mai reinvestesc nişte bani în România. Acum, doar în media.

E.Ş.: Totuşi, din documentarea pe care am făcut-o până acum, reiese altceva.
S.O.V.: Din documentarea pe care aţi făcut-o până acum, dvs.. aţi tras o anumită concluzie.

E.Ş.: Am tras această concluzie că aţi avut în toată această perioadă afaceri de succes, derulate prin cel puţin două firme: Imobiliar Network 2002 şi Grupul Gelosor SA. Acţiunile din ambele firme deţinute de dvs. au fost vândute în 2002, când făceaţi vizite dese la Parchet, către două off-shoruri din Cipru. În cazul Grupul Gelsor e vorba de Stonecome Ltd, firmă care a deţinut Radio Total până anul trecut, despre care se ştie că vă aparţine.
S.O.V.: Îmi pare rău, aveţi informaţii greşite. Într-adevăr, la o vreme, grupasem toate activităţile imobiliare pe o companie imobiliară care se chema Gelsor Network. Am grupat toate bunurile imobile active în această companie. Am vândut această companie unei companii din exterior, care se numeşte Stonecome Ltd.

E.Ş.: Dumneavostră aveţi mai multe off-shoru-ri.
S.O.V.: Evident că am. Am Blue Link Communicatzione.

E.Ş.: Acesta este singurul off-shore în care aţi recunoscut că sunteţi implicat. Mai există şi altele?
S.O.V.: Nu, domnişoară. Sau dacă există nu operează pe teritoriul României. Există, dar nu operează pe teritoriul României.

E.Ş.: Grupul Gelsor SA a fost vîndut tot în 2002 unui off-shore, Anwin Allinace Ltd.
S.O.V.: Nu am nici o legătură. Avocaţii s-au ocupat de asta.

E.Ş.: Cum se face că Sorin Ovidiu Freciu, partenerul dvs. şi angajatul dvs. de la Realitatea TV şi The Money Channel este în continuare administrator la Grupul Gelsor?
S.O.V.: Noul acţionar l-a plăcut. Eu am apelat la serviciile profesionale ale domnului Freciu pentru că îl cunosc demult, este un profesionist, un tip valoros. I-am mai oferit încă un job.

E.Ş.: Imobiliar Network 2002 şi Grupul Gelsor se află într-un top al firmelor străine cu capital social important care operează în România.
S.O.V.: Nu ştiu ce fac acţionarii firmelor. Poate că investesc. E treaba lor.

E.Ş.: În ce priveşte Comac şi Elbahold...
S.O.V.: La această întrebare am răspuns în nenumărate rânduri. Nu am nici un fel de tangenţă cu aceste companii. Tangenţe acţionariale. Nici o prezenţă în acţionariatul acestor companii. De-a lungul timpului au fost destule speculaţii în presă dat fiind faptul că unii dintre oamenii care au lucrat în trecut în unele companii ale mele se regăsesc acum în diverse structuri din aceste două firme. Asta a cauzat multe speculaţii. Aşa cum am mai declarat am lucrat cu foarte mulţi profesionişti care au fost căutaţi ca pâinea caldă pe piaţă după ce am desfiinţat grupul de firme Gelsor.

E.Ş.: O legătură între Comac şi dvs.. este Octavian Ţurcan care în momentul de faţă reprezintă în România acţionariatul străin al GM Invest şi Delta Asigurări.
S.O.V.: Nu cunosc afacerile pe care le face domnul Ţurcan, un important om de afaceri, de altfel, care ani în urmă a lucrat şi cu mine.

E.Ş.: O coincideţă în plus cu cele două companii. Delta Asigurări şi GM Invest au sediul în fosta centrala Băncii Române de Scont de pe bulevardul Unirii.
S.O.V.: În diverese alte clădiri care au aparţinut Grupului Gelsor se află companii care sunt departe de a fi asociate cu mine.

E.Ş.: De ce preferaţi paradisul fiscal din Cipru?
S.O.V.: Domnişoară, eu operez în general cam pe jumătate din suprafaţa globului pentru optimizări fiscale, prin paradisuri fiscale. Ele sunt instrumente de lucru fiscale care sunt folosite de multe corporaţii internaţionale. Nu văd de ce românilor le-ar fi refuzate aceste facilităţi.

E.Ş.: De ce preferaţi să lucraţi cu cetăţeni moldoveni?
S.O.V.: Dar eu nu lucrez cu cetăţeni moldoveni, domnişoară.

E.Ş.: Aţi lucrat cu cetăţeni moldoveni.
S.O.V.: Dacă vă referiţi la domnul Vitalie Dobândă el este singurul cu care lucrez împreună pentru compania Blue Link Communicatione. Domnia Sa nu este cetăţeni, ci cetăţean.

Despre presă
E.Ş.: Vă ajută televiziunea să obţineţi un anumit gen de notorietate pe care aţi fi putut să o obţineţi...
S.O.V.: Că să obţin? Notorietate? Dvs.. credeţi că eu mă plâng de notorietate?

E.Ş.: Mă refer la un alt gen de expunere. Una pozitivă.
S.O.V.: Dvs. aveţi impresia că după cinci ani de linşaj mediatic eu am nevoie de articole pozitive în presa română sau mă mai încântă un articol pozitiv sau mă mai supără un articol negativ? Sau o campanie negativă? Nu vreau să fiu hărţuit şi v-am rugat să-mi menajaţi intimitatea. Asta-i tot. Scrieţi ce vreţi, dar nu mă mai deranjaţi. Eu asta am spus. Şi nu mai faceţi presiuni la diferite instituţii ale statului ca să procedeze în conformitate cu dorinţele dvs..! Am spus nu să nu faceţi campanii? Faceţi ce doriţi. Nu citesc, în general, când sunt înjurat nu citesc. E un mod de a mă proteja intelectual.

E.Ş.: În acte, preţul postului Realitatea TV a fost de 4,5 milioane de lei vechi.
S.O.V.: O afacere bună.

E.Ş.: V-a căutat fiscul până acum pentru această afacere?
S.O.V.: Pe mine să mă caute fiscul? Pentru ce?

E.Ş.: Tocmai pentru acesată afacere la un preţ incredibil de mic.
S.O.V.: Şi de ce m-ar căuta fiscul? Sugeraţi-le, poate or să mă caute.

E.Ş.: Aţi mai făcut o afacere similară, cu o instituţie serioasă, Insomarul, care a fost vândut la fel, pe un preţ foarte mic, în jur de cinci milioane de lei. Aceeaşi reţetă.
S.O.V.: Ce treabă am eu cu Insomarul?

E.Ş.: În momentul vânzării institutul vă aparţinea.
S.O.V.: Este unul dintre cele mai respectabile institute. Am făcut un lucru excelent şi acolo. Unii dintre cei mai buni profesionişti din sociologia românească lucrează acolo. O echipă senzaţională.

E.Ş.: De ce presă şi de ce nu altceva?
S.O.V.: Domeniul presei este o excelentă oportunitate de afaceri în România în perioada următoare. Este strict o chestiune de business. Iar potenţialul de creştere financiară este fantastic.

E.Ş.: Extinderea din zona media face parte din strategia de a închide gura presei româneşti?
S.O.V.: Nu, nu am încercat niciodată acest lucru. Nu am încercat să închid gura presei ci să conving presa că s-a afla într-o eroare destul de mare până acum. Mă refer la acuzele care mi-au fost aduse, care în final s-au dovedit a fi nefondate.

E.Ş.: Ce reprezintă investiţia în media? Cheltuieli inerente pentru imaginea dvs.?
S.O.V.: Eu ca om de afaceri sunt într-o urioaşă bătălie pentru profit nu pentru imagine. Nu candidez la fotoliul Maicii Tereza.

E.Ş.: Au apărut voci care susţin că concentrarea unei importante părţi a presei în mâna dvs..reprezintă o problemă din cauza imaginii publice şifonate pe care o aveţi. Cum cometaţi acest lucru?
S.O.V.: A fost o vreme când nici patronul publicaţiei dvs.. nu avea o imagine prea fericită. Asta nu l-a împiedicat să facă un trust de presă de succes.

E.Ş.: Care este viziunea dvs., sinceră, asupra presei în viitor?
S.O.V.: Este tendinţa internă şi internaţională ca presa să se profesionalizeze din ce în ce mai mult şi este din ce în ce mai mult o oportunitate de afaceri. Am constatat din ce în ce mai mult în ultima vreme că în presă sunt din ce în ce mai puţine conştiinţe de vânzare.

E.Ş.: Ce veţi face în ziua în care „Cotidianu” sau „Caţavencu” va publica prima anchetă despre dvs.?
Domnişoară, îmi place să cred că atât în „Cotidianul” cât şi în „Academia Caţavencu” sunt profesionişti atât de buni încât nu vor mai face greşelile pe care le-au făcut alţi confraţi de-ai lor de-a lungul timpului.

E.Ş.: La ce vă referiţi aici?
S.O.V.: La doza de eroare în care nişte confraţi de-ai lor au fost ani de zile nu cred că-i mai caracterizează şi pe ei.

E.Ş.: La ce fel de eroare vă referiţi?
S.O.V.: Toate acuzele care au fost puse ope seama mea s-au dovedit în final, în faţa justiţiei, neîntemeiate. Asta înseamnă eroare.

E.Ş.: Din acest răspuns se înţelege că nu vă aşteptaţi să vedeţi vreo anchetă despre dvs.. în aceste publicaţii.
S.O.V.: Numai în măsura în care acea anchetă poate să îmi aducă un profit suplimentar.

Despre Dan Voiculescu
E.Ş.: Potrivit informaţiilor apărute în presă, şi domnul Dan Voiculescu este interesat de fondurile private de pensii. Vă călcaţi din nou pe afaceri.
S.O.V.: Habar n-am de ce este interesat domnul Voiculescu. Eu nu sunt în competiţie cu Dan Voiculescu. El are felia Domniei Sale, eu am felia mea. Singurul punct comun în care există concurenţă este cel din media, iar pe media e vorba de o nişă foarte îngustă. Canalele de ştiri, unde e o concurenţă corectă. Antena 3 nu şi-a permis să mă atace până acum, nu a vorbit urât de mine, nu a insinuat nici o porcărie la adresa mea, a lucrat extrem de corect.

E.Ş.: La un moment dat eraţi în relaţii bune cu domnul Dan Voiculescu. De ce a apărut această fisură?
S.O.V.: Au fost nişte mici ieşiri verbale de o parte şi de alta, dar au trecut. Starea de tensiune, presiunea faptului că domnul Voiculescu este la guvernare. Înţeleg cât de greu îi este Domniei Sale. Trebuie să suporte povara guvernării.

E.Ş.: Mai aveţi aceleaşi sentimente gingaşe pentru Domnia Sa?
S.O.V.: Întotdeauna.

Despre onorabilitate
E.Ş.: Vă consideraţi o persoană onorabilă?
S.O.V.: Una dintre cele mai onorabile persoane din România. Aşa mă consider şi am un echilibru desăvârşit din acest punct de vedere. Nu am greşit faţă de nimeni începând cu 1990 şi până astăzi făţă de nimeni din România. Nu mi-am înşelat partenerii de afacei, nu am omorât, nu am violat. Da, sunt extrem de onorabil domnişoară. Asta mă şi susţine. Din asta izvorăşte şi orgoliul pe care îl am. Şi poate un mic cinism uneori.

E.Ş.: Dormiţi liniştit?
S.O.V.: În permanenţă domnişoară, în permaneţă, spre deosebire de mulţi dintre voi. Sunt convins că mulţi dintre voi sunt nemulţumiţi şi nefericiţi că sunt pe piaţa românească şi încercaţi să mă scoateţi. Inutil. Întotdeauna am făcut ce am vrut. Mă trag din Moldova. Dumneavostră ştiţi ce spunea Ştefan cel Mare? „Asta-i pohta ce-am pohtit.”

2 comentarii:

  1. Felicitari pentru blog!
    Sondaj pe http://eroii-neamului.blogspot.com/ despre erou eroii neamului.
    Votati intre diferite personaje istorice:Burebista,Decebal,Mircea cel Batran,Stefan Cel Mare,Vlad Tepes, Mihai Viteazul ,Constantin Brancoveanu,Alexandru Ioan Cuza,Carol i,Ferdinand,Maresal Ion Antonescu,Corneliu Zelea Codreanu Sondaj pe http://eroii-neamului.blogspot.com/ despre erou eroii neamului.

    RăspundețiȘtergere
  2. Mi-a plăcut ultima întrebare

    RăspundețiȘtergere