luni, 13 septembrie 2010

O altfel de "Culoarea banilor"

Speculator fără şcoală, cu un renume nemeritat de investitor pe Bursa românească, cinic, dar cu un orgoliu nemăsurat. Cam aşa este arată, în linii sumare, portretul pe care i-l creionează Cristi Sima, om de afaceri, investitor la Bursă şi acţionar la Hotnews, lui Sorin Ovidiu Vîntu într-un excelent text publicat pe Hotnews. Sima face şi o dezvăluire spectaculoasă. Lansarea ziarului "Gândul", în 2005, s-a făcut cu un milion de euro, bani puşi la dispoziţie de Sorin Ovidiu Vîntu prin intermediul lui Mircea Dinescu, cel care l-a reprezentat ca acţionar în acte.

Dincolo de informaţiile de culoare pe care Cristi Sima le aduce în atenţia opiniei publice, şi care mi-au amintit de portretul făcut de Cornel Nistorescu acum 13 ani lui Vîntu, acesta pune în discuţie şi o problemă jenantă şi apăsătoare pentru presă: incultura crasă a unora dintre cei care se numesc jurnalişti. Trist este că nici ce vine din urmă nu reprezintă vreo speranţă. Săptămâna trecută am avut restanţă cu studenţii mei şi am fost dezamăgită să constat că mulţi dintre ei nu au ştiut ce înseamnă "off the record" la finalul anului II de studiu. Cristi Sima spunea "moderatori tineri, în permanent război cu limba română, au realizat că poţi să faci carieră în televiziune fără să citeşti nimic altceva decât câteva ziare şi pagini web". Tot din experienţa cu studenţii mei - am constatat că tinerii aspiranţi la o carieră jurnalistică nu citesc nici măcar ziarele.

În acest context al relaţiei dintre educaţia personală şi jurnalism, Sima îşi încheie textul aducând în discuţie o temă la care ţin foarte mult: presa de investigaţie. "Investigaţia afacerii Watergate nu ar fi dus la demisia unui preşedinte american dacă Bernstein şi Woodward ar fi fost tupeişti dar inculţi iar la noi nu se va putea face jurnalism de investigaţie de calitate decât după ce toţi ziariştii noştri vechi sau noi vor fi citit "Toţi oamenii preşedintelui" şi multe alte cărţi din lista de lecturi obligatorii". În acest punct de vedere se poate regăsi una dintre explicaţiile faptului de ce în presa românească sunt din ce în ce mai puţine investigaţii redutabile.

9 comentarii:

  1. ... de aia cred ca avem mai multe in comun cu Coreea de Sud. Printre altele, aia si-au bagat la zdup primii doi presedinti alesi dupa 80, care a fost un fel de 90-ul nostru. Cu tot cu "grupurile de interese" ale fiecaruia. Ok, noi nu. Dar nu pentru ca n-am fi avut motive.
    Ay, shibbal!

    RăspundețiȘtergere
  2. Bernstein şi Woodward au fost primii mei idoli...fara ca eu sa stiu. Desi Watergate era preluata in Ro ca un exemplu de decadenta capitalista eu am ramas cu idea ca exista o tara in lume unde doi jurnalisti pot provoca demisia uni presedinte.

    Crezi ca problema jurnalistilor romani este o problema de competenta sau de intentie? Nu stiu sau nu vor?

    Ce te astepti de la cititorii tai? Atitudine, reactii..sau ajunge ca sint informati...si stau in banca lor?

    RăspundețiȘtergere
  3. @Tio: Evident ca nu este de ajuns ca cititorii, romanii in general, sa fie informati. Ar trebui sa se implice in viata urbei, a tarii si sa voteze. Este esential sa voteze. Din pacate noi inca nu am deprins acest exercitiu civic, iar clasa politica profita din plin de lucrul asta.

    RăspundețiȘtergere
  4. să sperăm că cei care nu au ştiut ce înseamnă off the record se vor duce la specializarea publicitate :))

    RăspundețiȘtergere
  5. Adi Mihai> :))) Si din postura de comunicatori nu vor protesta dupa ce vor da informatii off
    the record, dar dupa aia le vor citi prin ziare? :))

    RăspundețiȘtergere
  6. din câte îmi aduc eu aminte, şi să mă corectaţi dacă greşesc, vor fi ceea ce se numeşte "sursă guvernamentală" :-"

    RăspundețiȘtergere
  7. In presa din Romania sunt foarte putine investigatii pentru ca patronii de presa nu doresc sa faca presa de dragul afacerii de presa. Niciun patron de presa din Romania nu castiga bani din presa si din acest motiv jurnalistii de investigatie nu sunt cautati decat in momentul in care obiectul anchetei poate deveni subiect de santaj. Foarte multe anchete "la cheie" zac prin sertare din acest motiv. Nici jurnalistii de investigatie, atati cati au mai ramas pe piata, nu sunt motivati. Presa a suferit o mutatie si se adapteaza din mers la spatiul virtual. Au aparut jurnalistii independenti, profesionisti constransi de situatie sa isi croiasca propriul drum, dar este foarte posibil ca intr-un viitor apropiat acestia sa se asocieze in cadrul unei platforme virtuale comune care sa le ofere si vizibilitate. Presa nu mai seamana cu ceea ce era acum sase-sapte ani, dar poate ca este mai bine, nu stiu.

    RăspundețiȘtergere
  8. @Adi Mihai: vor fi ceea ce doresc ei, ce mai conteaza care este titulatura din manual, oricum nu l-au citit... :)

    RăspundețiȘtergere
  9. @furiouswordpressripper: Ai dreptate in ceea ce spui, exista si redactii in care se fac anchete in scop de santaj, insa mi-ar place sa cred ca sunt din ce in ce mai putine. Internetul este o solutie de refugiu si cel putin nu vor ramane lucruri nespuse.

    RăspundețiȘtergere