joi, 17 decembrie 2009

Coşmarul de pe şosele, plătit cu peste un miliard de euro – partea I

EXCLUSIV. Prima zăpadă a paralizat întreg sistemul de transport rutier din România. Oameni blocaţi în propriile maşini rămase înzăpezite, bolnavi la care ambulanţele nu au mai ajuns, localitaţi întregi izolate, în care curentul electric nu mai este funcţional. Aşa arată România după o zi şi o noapte în care a nins fără întrerupere. Dacă ar fi să judecăm după contractele de sute de milioane de euro încheiate pentru deszăpezirea drumurilor, nu ar fi trebuit să vedem o ţară întreagă îngropată sub nămeţi, în care nu se mai poate circula aproape deloc. Mai sunt două două zile până începe week-end-ul, perioadă în care mulţi români şi-au făcut calcule pentru a pleca în concediu, vacanţă sau la rude pentru a petrece sărbătorile de iarnă.

Afacerile cu zăpadă au băgat zeci, dacă nu chiar sute de milioane de euro, de-a lungul vremii, în buzunarele unor firme agreate de Ministerul Transporturilor şi de Compania Naţională de Autostrazi şi Drumuri din România (CNADNR). Contractele de deszăpezire au fost implementate pe vremea ministeriatului lui Miron Mitrea, când serviciile CNADNR au fost externalizate pentru că direcţiile care se ocupau cu astfel de servicii au fost desfiinţate fiind considerate prea costisitoare. Modelul lui Mitrea a fost preluat de toţi cei trei miniştri care i-au urmat.

Anul trecut, Ministerul Transporturilor condus de liberalul Ludovic Orban a gândit o nouă strategie pentru salvarea drumurilor naţionale - contractele multianuale pentru reparaţii şi întreţinere, la care s-a adăugat şi deszăpezirea. La nivelul celor 7 direcţii subordonate, CNADNR a organizat licitaţii pentru lucrările de întreţinere şi reparaţii pe drumurilor naţionale pe o durată de patru ani, între 2008 - 2011. Valoarea contractelor încheiate este una uriaşă, de peste 1,1 miliarde de euro.

Florin Dascălu, fostul director al Direcţiei de Întretinere şi Administrare din CNADNR, demis ieri de Radu Berceanu, ministrul interimar al Transporturilor, declara acum câteva luni că „această abordare a fost gândită în cursul anului 2007 şi a apărut din necesitatea de a asigura o viabilitate a reţelei de drumuri naţionale”. Deşi în interiorul CNADNR se recunoştea neoficial că aceste lucrări de întreţinere multianuală, care include şi partea de deszăpezire, ar fi fost mult mai ieftine dacă erau făcute în regie proprie, funcţionarii de acolo au fost nevoiţi să implementeze viziunea ministrului de atunci, Ludovic Orban.

Astfel, lucrările pentru întreţinerea drumurilor naţionale, marcajele, serviciile de pază, serviciile de curăţenie specializate şi serviciile de deszăpezire au fost gândite ca pachete de servicii pe care CNADNR le-a scos la licitaţie în 2008. Drumurile naţionale aflate pe raza Secţiilor Naţioanle de Drumuri din cadrul Direcţiilor Regionale de Drumuri Publice - structuri aflate în componenţa CNADNR -, au fost incluse în acele pachete de întreţinere multianuală. Licitaţiile organizate pe parcursul anului trecut au fost câştigate de firmele cu susţinere politică, indiferent de culoarea partidului care le-a sprijinit mai mult, ştiindu-se, de altfel, că aceste firme au cotizat consistent de-a lungul timpului pentru campaniile electorale a tuturor partidelor.

Companiile lui Dorinel Umbrărescu, Dan Besciu şi Sorin Vulpescu, Theodor Berna, Florin Diaconu, Gheorghe Cusă, Ovidiu Tender, Marian Fişcuci, cu toţii apropiaţi de câte un partid politic, au încheiat anul trecut contracte pentru întreţinerea multianuală a drumurilor, pentru o perioadă de patru ani, inclusiv pentru deszăpezire. Contractele încheiate de firmele deţinute de cei numiţi mai sus ajung, cum spuneam, la peste 1,1 miliarde de euro. Cât a revenit fiecarei companii, cine a luat cele mai multe contracte şi alte amănunte, citiţi în partea a doua.

2 comentarii:

  1. pentru toti banii astia nici nu fac nimic (aproape)
    pentru ca daca ar face ar cheltui bani .. si prefera sa dea in loc niste spagi .. ca doar asa a fost invoiala.
    si pentru ca nici nu sint capabili.
    Singura lor capacitate, care intr-adevar este mare, este sa fure si sa spaguiasca.

    RăspundețiȘtergere
  2. Contracte multianuale:

    Din cei 13.000 de salariati ai CNADNR,odata cu desprinderea societatilor de mecanizare si de constructii de drumuri, au fost disponibilizati peste 6.500, muncitori calificati, spcialisti de drumuri.Cel putin cu 40% au crescut cheltuielile de intetinere curenta si de deszapezire a drumurilor nationale.La nivel de companie central conducea o echipa de 60 de persoane, acum sunt 600 de salariati,90 % angajati pe criterii politice si fara nici o tangenta cu activitatea de drumuri.Nu se angajeaza ingineri de drumuri, pentru ca sunt foarte multe, alte ,,specialitati,,care au prioritate la angajare.Nu vor sa renunte la aceste contracte multianuale din motive,,politie,,.Intrebati cite miliarde de lei vechi se cistiga int-oluna pe orele de asteptare ale acestor firme ...................In zilele cind nu se actioneaza pe drumuri se platesc ore asteptare, costuri care vor duce compania in faliment.Nimeni nu vrea sa recunoasca aceasta mare greseala cu MULTIANUALE, pentru ca este forte profitabila pentru acel grup de ,,regi ai asfaltului,,In anul 2009, au fost rugati sa lucreze pe ,,datorie,, pentru ca banii se vor deconta in 2010.Conducerea companiei va disponibiliza din nou salariati de larumuri sa-i multumeasca pe constructori.In nici o tara norma, o companie nationala nu-si vinde toate lucraile la terti,......dar in Romania se poate orice.

    RăspundețiȘtergere