Nouă milioane de euro a ajuns să coste statul român primii 19 kilometri din autostrada Bucureşti-Braşov în urma celei mai recente modificări de preţ făcute acum trei săptămâni de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR).
Deşi este vorba de porţiunea de la ieşirea din Bucureşti până la Moara Vlăsiei, unde terenul este relativ drept, preţul kilometrului de autostradă pe acest traseu a ajuns să coste cât un kilometru construit în Croaţia, unde relieful impune soluţii tehnice complicate.
Scumpirea preţului a fost aprobată de conducerea CNADNR prin semnarea unui act adiţional la contractul primului tronson al Autostrăzii Bucureşti – Braşov, care măsoară 19,5 kilometri, cu consorţiul Impresa Pizzarotti & C.S.p.A. Tirrena Scavi. Modificarea de contract s-a parafat pe data de 15 octombrie 2009, într-o discreţie totală.
Actul adiţional este justificat prin „dificultăţi de natură geologică –soluţie alternativă cu umpluturi”. Valoarea acestuia este de 85.038.174 de lei, echivalentul a peste 21 milioane de euro. Prin această modificare de preţ, un kilometru din cei 19,5 pe care îi va construi Impresa Pizzarotti & C.S.p.A. Tirrena Scavi ajunge în acest moment la peste nouă milioane de euro. Surse din Ministerul Transporturilor susţin că alte două acte adiţionale au fost încheiate pentru acest tronson, fără a putea preciza şi suma de bani.
Asta nu este decât o nouă confirmare a faptului că suntem ţara cu cei mai scumpi kilometri de autrostradă, existenţi însă doar pe hârtie.
Astfel, la opt ani de la realizarea studiului de fezabilitate şi după ce s-au cheltuit sute de milioane de euro pentru exproprieri, avocaţi şi firme de consultanţă, drumul spre Braşov pare tot mai greu de construit.
2002. S-a decis construcţia autostrăzii Bucureşti-Braşov. De atunci, traseul şi preţul autostrăzii s-au modificat de nenumărate ori.
2006. Se semnează în luna octombrie contractul pentru proiectarea şi construcţia celui de-al doilea tronson al autostrăzii, între km 19+500-km 62+000 Bucureşti şi Ploieşti, cu firmele Spedition UMB, PA&CO Internaţional, Euroconstruct Trading 98, Com-Axa SRL, pentu suma de 702,5 milioane de lei, echivalentul a 200 milioane de euro.
2007. Contractul pentru proiectarea şi execuţia primului tronson al autostrăzii, între km 0+000 şi km 19+500, se semnează în luna august. Este declarat câştigător consorţiul format din Impresa Pizzarotti & C.S.p.A. Tirrena Scavi S.p.A. pentru suma de 514,6 milioane de lei, echivalentul a 153 de milioane de euro.
2009. CNADNR a ales în luna mai constructorul ultimului tronson al autostrăzii, prin procedura de dialog competitiv, consorţiul Vinci – Aktor. Pentru o lungime de numai 58 de kilometri, valoarea construcţiei va ajunge la 1,5 miliarde de euro.
Autostrada Bucureşti-Braşov ar trebui finalizată în 2013, potrivit ultimului termen estimat anul acesta de actualul ministru al Transporturilor. Cel mai probabil termenul va fi devansat, în condiţiile în care soluţiile tehnice şi de execuţie, pentru care s-au încheiat contracte de sute de milioane de euro, au nevoie de ajustări permanente care costă statul român alte zeci de milioane de euro.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu