marți, 10 noiembrie 2009

Scurt compendiu de constrângere, intimidare şi şantaj

Astăzi de dimineaţă, în ziarul Curentul, a avut loc lansarea unui mic îndreptar de constrângere, intimidare şi chiar de şantaj. Au luat parte: Cătălin Macovei, înalt demnitar al statului, şeful Agenţia Naţională de Integritate, zisă şi ANI, Sorin Roşca Stănescu şi Bogdan Chirieac, doi domni care au încetat a mai fi jurnalişti în momentul în care s-au apucat de afaceri pe spatele publicaţiilor unde lucrau. Evenimentul a fost marcat printr-o înregistrare ambientală, realizată de nu se ştie cine. Putea fi făcută la fel de bine de vreun serviciu secret sau de vreun particular care a investit în astfel de aparatură.

Prezentarea îndrumarului este însoţită de un "recital" al lui Roşca Stănescu, început în forţă. Abia ajunge la masă, la El Capitan, şi-l ia tare pe Macovei: „Deci cum i-am spus şi lui Bogdan eu nu am nicio simpatie pentru tine... Pentru că ştiu că ai mers de la unul la altul încercând să-ţi păstrezi, să-ţi consolidezi poziţia.... Ăştia pe care-i controlezi i-ai mai iertat, i-ai mai nu ştiu ce. Ai făcut un fel de negustorie cu această instituţie publică în detrimentul...”.

Cum poziţia de forţă a fost deja stabilită, urmează atacul frontal al lui Roşca: îl acuză pe Macovei că ar fi luat 100.000 de euro cu împrumut de la un cămătar, în realitate şeful ANI fusese doar martor la acel împrumut făcut de un apropiat al său. Întrebarea este totuşi de ce s-a angajat şeful ANI ca martor într-o afacere cu cămătrari?

SRS: Păi ştii că ai luat 100.000 de la un domn?
CM: Nu, arătaţi-mi hârtia!
SRS: Nu ştiu... (scoate documentul)
CM: Nu, domnu’ ăsta a luat împrumut.
SRS: E semnătura ta?
CM: Da!
SRS: Şi ce scrie aici?
CM: „În prezenţa martorului“. „Contractul a fost încheiat în prezenţa martorului Macovei“. Da, aşa e, şi e valabil şi în ziua de azi că ăla n-a dat banii. Adevărat tot ce scrie de la un cap la altul şi adevărat că-i semnătura mea. Dar n-am luat eu, din păcate. Acum îmi pare rău, fie vorba între noi, că n-am luat nimic de acolo.


Cum partea cu intimidarea nu a ieşit, asupra lui Macovei fiind pusă totuşi suficient de multă presiune, se trece la scos informaţii de la acesta.

SRS: La data aceea. Pentru ca „poporul“ să afle adevărul, pentru a se face puţină dreptate, m-ar interesa unde v-aţi dus cu investigaţiile. Până unde au ajuns aceste investigaţii?
CM: Păi la Blaga s-a terminat. Asta ştiţi!
SRS: Nu ştiu! Şi l-aţi găsit curat?
CM: Păi am dat-o public asta. Ce-am terminat. Blaga a justificat tot.
SRS: Nu i-aţi găsit conturile de afară?
CM: Suntem în procedură... Lui Blaga?
SRS: Da.
CM: Sincer, nu le-am căutat.
SRS: Urât.
CM: Urât, dar nu am ştiut.
SRS: Dar ceilalţi doi?
CM: La ceilalţi doi sunt procedurile în curs. Durează. Ştiţi cum v-am zis şi la televiziune. Elveţia nu mai e ce-a fost. Elveţia dă tot acuma, dar e o procedură mai complicată.
SRS: Păi şi dacă le dă după alegeri?
CM: Am înţeles. Poate dă înainte de alegeri. Aici aveţi dreptate că, dacă afli prea târziu, degeaba afli.
SRS: Ar trebui să se ştie.
CM: Am înţeles ideea.......


Acum, că SRS i-a explicat clar că acele informaţii din Elveţia, care „nu mai e ce-a fost” (sic!), ar fi bine să apară până în alegeri, acesta trece la a cere amănuntele importante şi relevante, care pot foarte bine fi dovezi excepţionale într-o anchetă jurnalistică onestă, dar şi informaţii de şantaj. Depinde pe mâna cui încap.

SRS: Păi şi cât mai durează procedura asta?
CM: Dacă v-aş zice că durează o saptămână... Nu vă pot garanta cât mai durează. Nu ştiu, uite o să mă interesez şi vă transmit mâine prin Bogdan. Că eu acuma sunt ocupat să dau cu subsemnatul pe la diverse autorităţi, că tot ziceţi dvs. Că mă şantajează, că mă are Băsescu la mână cu nu ştiu ce. Şi chiar nu prea m-am mai preocupat în ultima vreme ce s-a mai întâmplat, dar mâine vă transmit prin maestru’.
SRS: Da, Bogdane?
CM: Că eu cred că nu mai e. Teoretic n-ar trebui să mai dureze mult.
SRS: Oricum, şi nişte detalii ar fi utile. Unde sunt, cum sunt, numere. Mmm?
CM: Am înţeles.


Da, SRS cere localizarea conturilor, numerele lor şi alte detalii, la care Cătălin Macovei răspunde prompt: „Am înţeles!”. Lipseşte „Să trăiţi!” Acum ceva vreme, poate două luni, Sorin Roşca Stănescu a afirmat la Realitatea TV, la „Ora de foc”, faptul că miniştrii Videanu şi Berceanu deţin conturi în străinătate. SRS a afirmat atunci că va reveni în câteva zile şi va prezenta date exacte, numere, localizare precisă etc. Această declaraţie l-a făcut atunci pe Videanu să intervină telefonic şi să nege informaţia. Adică SRS nu prea a pierdut vremea şi a început să arate pisica.
Revenind, la întâlnirea din Snagov, abia acum urmează adevăratul număr de „magie” al lui Roşca, unde tehnica sa este expusă în toată splendoarea anilor în care s-a antrenat pentru a ajunge la un asemnea nivel de rafinament în constrângere, intimidare şi chiar şantaj.

SRS: Dacă, de pildă, tu-mi dai numerele de cont eu le trimit câte 5 Euro.
BC râde cu poftă
CM: De ce?
SRS: Ca să le verific. (n.r. - râde cu poftă. De fapt, el le trimite bani ca să vadă demnitarii că el le ştie conturile. Incomod, nu? Şi apoi „să-i poată strânge de coaie“ după cum mărturiseşte ulterior).
CM: Asta putem să facem şi noi.
SRS: Poate voi n-aveţi. Eu am. I-am strâns.
BC şi SRS râd cu poftă.
CM: Noi n-avem, e-adevărat.


Situaţia este absolut halucinantă. Mă întreb ce-o fi fost în sufletul jurnaliştilor tineri, ăia care încă mai cred în meseria asta, când au citit stenograma discuţiei dintre cei trei? Mă refer la ziariştii ăia care-şi rup teneşii alergând după o exclusivitate de la ANI, nu care se plimbă cu un BMW-ul exclusivist, care dau zeci de telefoane la care nu îi răspunde nimeni, nu care îl convoacă la întâlnire pe şeful de la ANI, ăia care mănâncă pe fugă covrigi reci şi uscaţi, nu care iau masa la El Capital în Snagov cu şeful ANI. Mi-aş dori să ştiu că şi-au spus în sufletul lor că NU vor dori să se facă Sorin Roşca Stănescu sau Bogdan Chirieac când vor fi mari.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu